Co jaki czas należy wymienić rozrząd?

Elementy wykorzystywane obecnie do konstruowania pojazdów wyróżniają się wysoką jakością i innowacyjnym charakterem. Nie oznacza to jednak, że są one wieczne. Właśnie dlatego podstawowe części decydujące o naszym bezpieczeństwie powinny być regularnie i starannie kontrolowane. Jedną z takich części składowych jest pasek rozrządu. Co jaki czas należy go wymienić? I o czym warto pamiętać? Na te i inne pytania odpowiadamy w naszym artykule.  

 

O czym warto pamiętać?

Układ rozrządu, czyli potocznie po prostu rozrząd, ma za zadanie sterowanie urządzeniami zapewniającymi dopływ mieszanki paliwowo-powietrznej. Jego elementy sterują przekazywaniem powietrza do cylindrów silnika, a także usuwaniem z niego spalin. Cała praca rozrządu musi być zsynchronizowana z działaniem układu wtryskowego oraz z położeniem wału korbowego i tłoków.

Jak już wspomnieliśmy, stosowane obecnie podzespoły wyróżniają się wysoką jakością i długą żywotnością. Należy jednak pamiętać, że nawet najtrwalsze z nich wymagają wymiany. W przypadku rozrządu weryfikacji podlega przede wszystkim pasek, napinacze, rolki napinające, rolki prowadzące, śruby i szpilki. 

Jednym z najczęściej wymienianych elementów jest oczywiście pasek rozrządu. Co ważne, przy jego wymianie niezbędna może okazać się także zastąpienie innych, współpracujących z nim części. Chodzi przede wszystkim o urządzenia wprawiane w ruch przez napęd rozrządu, a także o pompę wody. Kluczem do sukcesu jest więc skorzystanie z pomocy zaufanego mechanika, który doradzi nam, jakie działania są konieczne. 

 

Jak często wymieniać pasek rozrządu?

Jednak jak często należy wymieniać pasek rozrządu? Odpowiednie interwały, czyli przerwy między wymianami, są podawane przez producenta i różnią się w zależności od modelu pojazdu. Opierają się one zazwyczaj na ilości przebytych kilometrów. 

Należy jednak pamiętać, że takie ramy czasowe mogą okazać się niewystarczające. Pod uwagę należy wziąć także szereg innych czynników, takich jak ogólny stan paska, który powinien zostać oceniony przez specjalistę. Kolejne elementy to warunki użytkowania, czyli charakter naszej jazdy oraz charakter terenów, po których się poruszamy. Jeśli są one szczególnie wymagające i trudne, pasek rozrządu powinien zostać wymieniony wcześniej.

Jednak to nie koniec. Należy pamiętać, że każdy materiał, w tym nawet najtrwalsza guma, jest podatny na eksploatację i starzenie się. To właśnie dlatego pasek rozrządu z czasem po prostu traci swoje właściwości i przestaje poprawnie działać. Na tej podstawie powstała zasada mówiąca, że nawet jeśli ilość przebytych kilometrów jest bardzo mała, to pasek należy wymienić co pięć lat - ze względu na normalne zużycie materiału. 

Poszczególne elementy rozrządu należy wymienić także, gdy są zabrudzone olejem lub innymi substancjami, które mogą mieć wpływ na ich funkcjonowanie.