Zużycie amortyzatorów i ich wpływ na bezpieczeństwo jazdy

Komfortowa i bezpieczna jazda jest niezwykle ważna, dlatego warto regularnie odwiedzać odpowiednie serwisy, takie jak Przemysław Wróbel Mechanik Samochodowy. W nich możemy skontrolować różne elementy podwozia, takie jak amortyzatory.


Ten element w każdym pojeździe jest niezwykle ważny, ponieważ biorą one udział w tłumieniu drgań występujących w wyniku poruszania się pojazdu na drodze, wykonując pracę ścisku i odbicia. Są to sprężyny, których rolą jest amortyzowanie sił działających na koło. To bezpośrednio przekłada się przede wszystkim na bezpieczeństwo w czasie jazdy. Poprawnie działające amortyzatory zwiększają przyczepność kół do drogi, co przekłada się na skrócenie drogi hamowania. Amortyzatory tłumiąc drgania, wspierają także układ systemów jak EPS i ABS, odpowiedzialnych za wspomaganie toru jazdy. Mają bowiem za zadanie dociskać koła do podłoża, czym zwiększają przyczepność samochodu. Uszkodzone amortyzatory skutkują poślizgiem, wypadnięciem z toru jazdy, a przy większych wiatrach wjazdem na sąsiedni pas i sprowadzeniem bezpośredniego zagrożenia.

Rodzaje amortyzatorów i ich wymiana

Na rynku znajdziemy kilka rodzajów amortyzatorów, pośród których najpopularniejszymi są olejowo-gazowe i olejowe, różniące się obecnością komory kompensacyjnej. Wyróżnia się także pod względem budowy amortyzatory jedno i dwururowe. Jednorurowe nie są w pełni wypełnione olejem i skompresowanym gazem oraz nie posiadają zasobnika kompensacyjnego. W rozwiązaniu dwururowym wyróżnić można tłok oddzielający ciecz od gazu. Ze względu na skuteczność, rozwiązanie jednorurowe zwyczajnie wychodzi z użycia. Objawy zużycia amortyzatorów to między innymi kołysanie nadwozia, odczuwalne drgania, szybkie zużywanie opon, słyszany stukot przy przejeździe po nierównościach, czy podatność na boczne wiatry. Tego typu objawy są jednak znakiem, że należy udać się do specjalisty w celu weryfikacji tego elementu, a w konsekwencji najpewniej dokonać wymiany amortyzatorów na zupełnie nowe. Ze względów bezpieczeństwa, należy wymieniać je parami, chyba że jeden z nich w krótkim czasie po wymianie uległ np. pęknięciu. Dzięki temu zachowujemy równomierne możliwości lewej i prawej strony. Żywotność amortyzatorów jest bardzo różna i w gruncie rzeczy zależna od stanu dróg, po których pojazd się porusza. W przypadku polskich dróg zaleca się wymianę tego elementu co 70 tys. kilometrów, podczas gdy w Niemczech czy Francji, wymiana ta będzie odbywać się po dwukrotnie dłuższej jeździe. Na stan amortyzatorów wpływ mają nie tylko nierówności i dziury na drodze, ale także czynniki atmosferyczne jak woda, śnieg, błoto, a także sól drogowa. Wymiany tego elementu należy dokonywać na odpowiedniej jakości częściach przez specjalistów, którzy wykonają to zadanie z odpowiednią starannością.