Najczęstsze usterki układu wydechowego

Samochód składa się z wielu układów i podzespołów, które w różnym czasie wymagają naprawy lub wymiany z uwagi na ich eksploatację. Jednym z układów, w którym często pojawiają się usterki, jest układ wydechowy. Dzieje się tak dlatego, że jest on narażony na wiele szkodliwych czynników, na przykład wysokie temperatury, zanieczyszczenia czy niesprzyjające warunki atmosferyczne. Często o usterce tego układu świadczy jego zbyt głośna praca. Jakie usterki najczęściej występują w układzie wydechowym i czym są spowodowane?


Awaria kolektora i katalizatora

Naturalnym zjawiskiem jest, że niektóre elementy w aucie ulegają zużyciu. Dotyczy to nawet takich elementów, które zostały wykonane z solidnych materiałów. Mowa tutaj na przykład o kolektorze wydechowym, który zwykle jest wykonany z odlewu żeliwnego. Z powodu częstych zmian temperatur zdarza się, że pęka. Taką awarię układu wydechowego można szybko zauważyć, ponieważ towarzyszy jej utrata pełnej mocy silnika i charakterystyczny dźwięk, który wydaje silnik z uwagi na nierówną pracę jednostki napędowej. Kolejnym elementem jest konwerter katalityczny, którego funkcją jest redukcja szkodliwych związków w spalinach. Najczęstszą usterką, do której dochodzi w katalizatorze, jest jego niedrożność, która jest skutkiem zapchania. W tym przypadku również objawem awarii będzie niepokojąca praca silnika objawiająca się głośną pracą czy spadkiem mocy.


Sonda lambda i filtry

Kolejną przyczyną awarii układu wydechowego może być niewłaściwe działanie sondy lambdy, która odpowiada za dobór mieszanki paliwowo-powietrznej. Na problemy z jej pracą zwykle wpływają wysokie temperatury, które osiąga, więc i ten element potrzebować może naprawy lub wymiany. W tym przypadku niezbędne może okazać się wykonanie diagnostyki komputerowej, która wykaże błąd czujnika. Kolejną usterką, która może wystąpić w układzie wydechowym, są zapchane filtry. Taki problem dotyka posiadaczy aut z silnikiem diesla. Mają one za zadanie ograniczenie ilości sadzy, która znajduje się w spalinach. W filtrze suchym, czyli DPF dochodzi do oczyszczania spalin dzięki wysokim temperaturom sięgającym nawet 700 stopni Celsjusza, natomiast pracy filtrów mokrych sprzyja temperatura 300 stopni Celsjusza, jednak sprawdzają się one przede wszystkim do jazdy miejskiej na krótkich odcinkach. Do awarii filtrów zwykle dochodzi w momencie, w którym silnik nie jest w stanie osiągnąć dostatecznie wysokiej temperatury. W takich przypadkach sadza gromadzi się w filtrach, powodując ich zapychanie. Można wówczas zaobserwować wzrost spalania i spadek mocy silnika.