Najczęstsze przyczyny awarii manualnych skrzyń biegów

Chociaż manualne skrzynie biegów uznawane są za znacznie mniej awaryjne niż automatyczne, to jednak również w ich przypadku mogą zdarzać się pewne usterki. 

Ich naprawa nie należy do najłatwiejszych. Awariom mogą ulegać zarówno podstawowe elementy, jak i komponenty, które z nimi współpracują, np. dwumasowe koło zamachowe czy sprzęgła.

Manualna skrzynia biegów nie jest niezniszczalna

Posiadacze starszych modeli samochodów uważali skrzynie manualne za niezniszczalne. Poniekąd mieli sporo racji, gdyż przy odrobinie dbałości, polegającej na m.in. regularnej wymianie oleju i sprzęgła, regulacji linki, cięgna i poduszek mocujących, mechanizm skrzyni działał bezawaryjnie.

W przypadku nowszych pojazdów ta reguła się jednak nie sprawdza. Obecnie auta wyróżniają się znacznie wyższą mocą i momentem obrotowym, co przekłada się na większe obciążenia skrzyni. Co gorsza, okazuje się, że współczesne skrzynie powstają z nieco gorszej jakości materiałów, co także przekłada się na ich awaryjność.

W praktyce jednak przyczyn awarii manualnych jest znacznie więcej. W naszym warsztacie samochodowym w Poznaniu przy ul. Trzebińskej 8/9 podejmujemy się napraw skrzyń biegów, które zostały uszkodzone wskutek m.in. błędów konstrukcyjnych i wad materiałowych, ale również nieprawidłowej eksploatacji czy ubytków oleju.

 

Dlaczego dochodzi do awarii skrzyni biegów? 4 najczęstsze przyczyny

  1. Błędy konstrukcyjne i wady materiałowe. Niestety w niektórych modelach pojazdów jakość wykonania mechanizmów pozostawia sporo do życzenia. Jeśli do tego dodamy zbyt dużą moc i moment obrotowy, które można często zaobserwować we współczesnych silnikach, o awarię nietrudno. Usterki mogą też występować w wyniku przenoszenia mechanizmu zbyt dużych jak na jego możliwości przeciążeń.

  2. Ubytki oleju. Niski poziom oleju również może przyczynić się do usterek. W manualnych przekładniach mieści się średnio 1,2-1,5 litra oleju. Zachowanie optymalnego poziomu jest ważne dla prawidłowej pracy skrzyni. Dodatkowo trzeba wziąć pod uwagę również lepkość środka smarnego. Poszukując przyczyn ewentualnej awarii, warto od razu zwrócić uwagę na to, czy nie doszło do wycieku i czy zapewniony jest optymalny poziom oleju.

  3. Styl jazdy. Niektóre przyczyny awarii manualnej skrzyni biegów bywają od nas niezależne. Są jednak takie uszkodzenia, których jesteśmy w stanie uniknąć, dbając o odpowiednią eksploatację pojazdu. Przykładowo, zbyt niskie obroty mogą przyczynić się do nadmiernego obciążenia koła zamachowego i łożysk. Szkodliwe jest także zbyt gwałtowne zmiany biegów (szczególnie wtedy, gdy olej nie jest rozgrzany). Nie należy też zmieniać biegów przy zbyt słabo wciśniętym pedale sprzęgła.

  4. Usterki innych elementów. Do problemów ze skrzynią biegów może dochodzić również wtedy, gdy szwankują inne elementy np. popychacze, niesprawny wybierak, zużyte sprzęgło, uszkodzenie lub niewłaściwa regulacja linek albo drążków.

 

 

W celu zapewnienia maksymalnej wygody użytkowników przy korzystaniu z witryny ta strona stosuje pliki cookies.
Kliknij 'Zgadzam się', aby ta informacja nie wyświetlała się więcej.