Które elementy elektroniki pojazdów najczęściej się psują?

Dawniej samochody miały na tyle prostą budowę, że można było je naprawiać niemal u każdego mechanika. Kolejne serie są coraz bezpieczniejsze, tańsze w eksploatacji, bardziej komfortowe i przyjazne środowisku. Kosztem takiej technologii są układy elektroniczne, których często nie da się naprawić w pierwszym lepszym warsztacie. Które z nich psują się najczęściej?


Błędy konstrukcyjne

Nawet 27% awarii wszystkich samochodów stanowią usterki elektroniczne. Prawdopodobnie liczba ta z roku na rok będzie rosła, ponieważ elektronika w samochodach usprawnia coraz więcej funkcji. Trudno jest mówić o tego typu awariach w stosunku do wszystkich istniejących modeli, ponieważ jedne mogą być powszechnie znane, a inne popularne tylko w danej marce. W niektórych samochodach nie da się przewidzieć, czy usterka w ogóle się pojawi, ponieważ może to wynikać z budowy układu. We francuskich samochodach sterowniki, moduły i bezpieczniki często są umieszczane w miejscach narażonych na działanie wilgoci, co zwiększa możliwość powstawania awarii. Znane są również przypadki stosowania nowinek technologicznych w tych samochodach bez przeprowadzania wcześniejszych testów.

 

Popularne awarie elektroniczne

We francuskich autach takich jak Reno czy Peugeot często dochodziło do awarii czujników ciśnienia w oponach, blokady kierownicy, otwierania szyb, sterowników UPC/BSI i cewek zapłonowych. W niektórych modelach zdarzają się również uszkodzenia ekranu prędkościomierza. Tradycyjne zegary, podobnie jak i inne rozwiązania są zastępowane systemami multimedialnymi, co zwiększa możliwość powstawania usterek elektronicznych. Tego typu problemy często pojawiają się przez nieszczelne zabezpieczenia przewodów czy przenikanie wilgoci do układów. Awarie wynikają również ze zwarć w instalacji elektrycznej i przepalonych bezpieczników. Tak jak pisaliśmy na początku, problemy powodują również wady fabryczne, które często wiążą się z cięciem kosztów i masową produkcją. Usterki układu elektrycznego mogą także wynikać z próby włamania do samochodu, źle zamontowanych części, jazdy z uszkodzoną cewką zapłonową, niewłaściwą instalacją gazu lub alarmu, a także niepoprawnym tuningiem.

 

Trudności z uruchomieniem pojazdu

W starych samochodach najczęściej dochodziło do usterek mechanicznych. W dzisiejszych czasach, gdzie praktycznie każdy układ współpracuje z elektroniką, na znaczeniu zyskuje akumulator i to on jest często przyczyną usterek. Głównie dlatego, że jest bardzo obciążony, lecz także z powodu spadku jakości produktów rynkowych.  W nowych samochodach nawet silnik jest sterowany elektroniką. Często awarią jest usterka czujnika położenia wału korbowego i spalania stukowego. Najczęściej dotyczy to silników wysokoprężnych. Rodzajem awarii, który może utrudnić wejście do pojazdu i jego uruchomienie jest system bezkluczykowy. Choć dla kierowców jest to wygodne rozwiązanie, przyczyniło się do wzrostu kradzieży samochodów bez rozbijania szyb. Za pomocą specjalnego urządzenia można przedłużyć sygnał emitowany przez kluczyk, otworzyć auto i je odpalić.

 

Gdzie zgłosić się z usterką?

Zanim mechanik zajmie się naprawą usterki elektronicznej, musi za pomocą komputera diagnostycznego zweryfikować parametry robocze. Następnie wymontowuje dany element i naprawia go lub wymienia. Niektóre z usterek elektronicznych wynikają z uszkodzenia części mechanicznych. Tak się dzieje np. w przypadku ABS, które wymaga naprawy zawieszenia. Różnorodność części, układów i systemów sprawiła, że nie każdą usterkę da się naprawić u pierwszego lepszego mechanika. Pojawia się coraz więcej fachowców wyspecjalizowanych w danej marce. W naszym serwisie podejmujemy się napraw niezależnie od modelu, marki i rocznika. Naprawiamy rozruszniki, alternatory, liczniki, wyświetlacze, sterowniki silnika, moduły BSI i BDM, alarmy, zabezpieczenia antykradzieżowe, ABS, ASR, ESP oraz układy poduszek powietrznych.