Jakie są przyczyny i objawy usterki uszczelki pod głowicą?

Niemal każdego dnia korzystamy z wynalazku, jakim jest samochód. Ponieważ towarzyszy on nam tak często, niekiedy zapominamy, jak skomplikowaną i zaawansowaną jest konstrukcją. Liczne elementy, które się w nim znajdują, są od siebie zależne i wzajemnie wpływają na swoje funkcjonowanie, a awaria jednej części prowadzi do uszkodzenia kolejnej. Bardzo ważne jest więc szybkie rozpoznawanie pojawiających się problemów i ich kompleksowa naprawa.

Jednym z elementów, na który warto zwrócić szczególną uwagę, jest uszczelka pod głowicą. Część ta pełni ważną rolę, a jednocześnie jest narażona na wiele szkodliwych czynników, takich jak ogromne ciśnienie, a także wysoka temperatura i jej gwałtowne skoki. Jak rozpoznać, że uszczelka traci swoją sprawność? I jakie mogą być tego przyczyny? Na te i inne pytania odpowiadamy w naszym artykule.

 

Podstawowe objawy uszkodzonej uszczelki pod głowicą

Jednym z objawów tego, że uszczelka pod głowicą jest zepsuta i wymaga szybkiej interwencji, jest dymienie z układu wydechowego, przy czym dym wyróżnia się kolorem białym. Zjawisku temu towarzyszy także wzrost ilości spalanego paliwa, a na dalszym etapie również utrata mocy silnika. Innym symptomem, na który należy zwrócić uwagę, jest pojawianie się oleju na obudowie filtra. Dzieje się tak na skutek tego, że wzrost ciśnienia w układzie smarowania wypycha olej, który następnie oblepia silnik (dodatkowo powodując dymienie).

Innym niepokojącym objawem są pęcherzyki powietrza w zbiorniku wyrównawczym płynu chłodzącego. Charakterystycznym zjawiskiem towarzyszącym temu jest znaczny ubytek płynu chłodzącego.

Naszą uwagę powinno zwrócić także:

  • pojawienie się zapachu spalin w kabinie,
  • niestabilna praca jednostki, 
  • problemy z rozruchem silnika, 
  • podnoszący się poziom oleju.

Jeśli kierując pojazdem, zauważamy wspomniane wyżej objawy, możemy podejrzewać, że przyczyną problemów jest usterka uszczelki pod głowicą. W takim momencie ogromne znaczenie ma szybkie udanie się do mechanika, który oceni stan pojazdu i znajdzie rozwiązanie problemu.

 

Jakie są główne przyczyny awarii uszczelki pod głowicą?

Jednak co sprawia, że dochodzi do tego typu awarii? Czynników, które mogą okazać się niekorzystne, jest wiele. Jednym z nich jest dynamiczny styl jazdy, który mocno eksploatuje pojazd i wpływa negatywnie na jego poszczególne podzespoły. Dzieje się tak dlatego, że dynamiczna jazda wiąże się zazwyczaj z błyskawicznym wzrost temperatur oraz ciśnienia – i to ponad normę. Negatywny wpływ ma także korzystanie z pełnej mocy na tzw. zimnym silniku.

Kolejnym czynnikiem, który może prowadzić do usterki uszczelki pod głowicą, jest korzystanie z pojazdu przy niesprawnym układzie chłodzenia. Nierozwiązany problem wpływa bowiem na stan uszczelki, sprawiając, że traci ona swoje właściwości. Omawiając ten temat, warto także wspomnieć o błędach produkcyjnych i wadach konstrukcyjnych, których nigdy nie można wykluczyć, a które mogą mieć ogromny wpływ na użytkowanie pojazdu.

W celu zapewnienia maksymalnej wygody użytkowników przy korzystaniu z witryny ta strona stosuje pliki cookies.
Kliknij 'Zgadzam się', aby ta informacja nie wyświetlała się więcej.