10 symptomów świadczących o zużyciu sprzęgła pojazdu

Poruszanie się pojazdem jest możliwe między innymi dzięki sprawnej pracy sprzęgła. Żywotność tego mechanizmu zależy od wielu czynników, w tym nie tylko od konkretnej marki oraz modelu samochodu, ale również umiejętności kierowcy, stylu jazdy oraz sposobu użytkowania pojazdu.

Uznaje się, że do zużycia dochodzi po przejechaniu od 100 do 200 tysięcy kilometrów i należy wtedy pomyśleć o wymianie sprzęgła.

Przy zużyciu lub uszkodzeniu sprzęgła zwykle ujawniają się pewne objawy, które są sygnałem dla kierowcy, że pora odwiedzić warsztat samochodowy. Szybka reakcja jest w tym przypadku konieczna, gdyż usterki tego elementu w skrajnych przypadkach mogą doprowadzić nawet do poważnej awarii skrzyni biegów.

 

W tym wpisie przedstawiamy 10 najważniejszych objawów zużycia i usterek skrzyni biegów, na które powinien zwracać uwagę każdy kierowca.

1.  „Sprzęgło wysoko bierze”. To potoczne określenie opisuje realne zjawisko, które polega na tym, że pedał sprzęgła trzeba puścić prawie do końca z włączonym biegiem, aby samochód ruszył z miejsca. Jeśli więc przy gwałtownej próbie ruszenia z miejsca samochód nie reaguje, zapewne doszło do zużycia sprzęgła.

2.  “Ślizganie” sprzęgła. Polega na tym, że nawet przy włączonym biegu i puszczonym sprzęgle, gdy wzrastają obroty silnika, nie dochodzi do wzrostu prędkości (lub prędkość wzrasta niewspółmiernie do obrotów). Spowodowane jest to ślizganiem się tarczy sprzęgła.

3.  Twardy pedał sprzęgła. Oznacza zużycie powierzchni styku, czyli w miejscu bezpośredniego kontaktu sprężyny talerzowej docisku z łożyskiem oporowym.

4.  Nieprzyjemny zapach, który dochodzi do kabiny pojazdu. Może świadczyć o spaleniu sprzęgła. Na początku nietypowa woń pojawia się tylko w momentach dużego obciążenia układu napędowego (np. jazda pod górę), z czasem jednak da się odczuć również podczas normalnej jazdy.

5.  Nietypowe odgłosy dobiegające z okolic skrzyni biegów. Świadczy o uszkodzeniu łożyska sprzęgła i pojawia się zwykle po wciśnięciu pedału sprzęgła.

6.  Szarpanie przy ruszaniu pojazdu. Najczęściej jest to objaw zużycia tłumików drgań w tarczy sprzęgła. Może też świadczyć o zużyciu koła dwumasowego.

7.  Samochód rusza dopiero wtedy, gdy niemal całkowicie puścimy pedał sprzęgła. Potocznie mówi się, że “pedał wysoko bierze”. Przy sprawnie działającym sprzęgle samochód powinien ruszyć już po delikatnym uniesieniu stopy na pedale.

8.  Drżenie lewarka zmiany biegów.

9.  Szarpanie podczas ruszania samochodem. Zwykle wynika ze zużycia tłumików drgań skrętnych w tarczy sprzęgła.

10. Trudności z włączaniem biegów lub całkowity brak możliwości włączenia biegu. Trudności z włączeniem biegu dotyczą przede wszystkim biegu pierwszego lub wstecznego przy odpalonym silniku (na zgaszonym problem ustępuje). Jeśli jednak całkowicie nie możemy włączyć biegu, konieczne jest skontrolowanie okładziny tarczy sprzęgła i najczęściej wymiana.